-
فلسفه تشبه به الله است.
پنجشنبه 7 آبانماه سال 1388 11:31
وقتی فلسفه وارد اسلام شد، این مسئله هم در فلسفه اسلامی مطرح شد. چنانکه میدانید فارابی گفته است که فلسفه تشبه به الله است. اما خود مرحوم ملاصدرا در جلد دوم اسفار به این موضوع اشاره میکند. ملاصدرا میگوید متقدمان قائل به این قول بودند که حکمت، احاطه به اعیان و کیفیت وجود اشیا است و فیلسوف، انسانی است که این احاطه را...
-
سیمای یک نسل صالح
چهارشنبه 6 آبانماه سال 1388 12:59
استاد شهید مطهری(ره) مینویسد: «فکر اساسی این است که اول ما درد این نسل را بشناسیم، درد عقلی و فکری، دردی که نشانه بیداری است یعنی آن چیزی را که احساس میکند و نسل گذشته احساس نمیکرد. مولوی میگوید: حسرت و زاری که در بیماری است وقت بیماری هم از بیداری است هر که او بیدارتر، پردردتر هر که او هوشیارتر، رخزردتر باید...
-
آدمی را می توان شناخت...
سهشنبه 5 آبانماه سال 1388 11:55
امام علی (ع) در حکمت ۲۵ نهج البلاغه به صراحت می فرماید (( ما اضمر احد شیئا الا ظهر فی فلتات لسانه و صفحات وجهه یعنی کسی چیزی را در دل پنهان نکند مگر آنکه در لغزشهای زبان و رنگ رخسار آشکار خواهد شد )) رالف والدر اِمِرسون،کلمات قصار آدمی را می توان شناخت: از کتابهایی که می خوانَد و دوستانی که دارد و ستایشهایی که می کند...
-
خردجویان
سهشنبه 5 آبانماه سال 1388 11:50
جرج سانتایانا ای خردجویان جهان والاترین گوهر هستی را برنگزیده اید فرزانگی آن نیست که تنها به خرد بسنده کنیم و چشمها را بر شهود درون فروبندیم بلکه باید دل را را باور کنیم،که فرزانگی این است: کریستف کلمب جهان نوینی را کشف کرد بی هیچ طرح،بی هیچ نقشه، مگر آنچه ایمانش از صفحه رمز آسمان می خواند دانش و تنها هنرش این بود که...
-
فراغت
سهشنبه 5 آبانماه سال 1388 11:26
ویلیم هنری دیویز این زندگی خود به چه کار می آید اگر از گرفتاری ایام و غصه روزگار فرصت نکنیم که دمی بایستیم و جهان را نظاره کنیم؛ فرصت نکنیم که در زیر شاخه های درختان بنشینیم و به قدر گاوان و گوسفندان به طبیعت زیبا بنگریم؛ فرصت نکنیم که وقتی از بیشه ها می گذاریم دریابیم که سنجابها دانه هایشان را کجا زیر علفها پنهان...
-
متانت در گفتار
سهشنبه 5 آبانماه سال 1388 11:22
جرج هربرت در بحث و جدل متین و آرام باش؛ زیرا تندی و خشونت در بحث، اگر بر خطا باشی نقصانی عظیم است و اگر بر حق باشی نوعی گستاخی و بی ادبی است. چرا ما باید به اشتباه آدمیان بیش از بیماری یا فقر آنان حساس یاشیم؟ البته در عشق باید حساس بود،اما خشم عشق نیست و حکمتی نیز با خود همراه ندارد. بنابراین،آرام و خوش طبع و ملایم و...
-
انسان الهی کیست؟
سهشنبه 5 آبانماه سال 1388 11:16
... ما چون یکی هستیم یک کارهم بیشترنکنیم , صد تا کارنکنیم بلکه یک کارانجام دهیم بعضی ها تقسیم می کنند کاره را به کاردنیوی مثل خورد وخواب وزن و بچه وکامپیوترومدرسه و... ویک کارهایی را هم می گویند کار اخروی مثل نماز و روزه وکارهای خیریه و...درصورتیکه هم چنین چیزی نیست . بلکه باید انسانها را تقسیم کرد به انسانهای الهی...
-
شعری از حکیم الهی در وصف منجی بشریت
سهشنبه 5 آبانماه سال 1388 11:15
فلسفه نجات و اشاره به فرد منجی تقریبا در تمام ادیان آمده است. حال درهر کدام به گونه ای به توصیف و ذکر نام او پرداخته شده . پس با نگاهی جهانی به این موضوع این بار بخوانید یکی از اشعار زیبای حکیم الهی قمشه ای را در توصیف آن شخصی که روزی خواهد آمد... ای شاهد جان بازآ در غیب جهان کم زن نقش رخ زیبا را بر پرده عالم زن اوضاع...
-
مذهب عاشقان چیست؟
سهشنبه 5 آبانماه سال 1388 11:13
لقد صار قابلا کل صورة.....فمرعی لغزلان و دیر لرهبان و بیت لاوثان و کعبة طایف.....و الواح تورات و مصحف قرآن ادین بدین الحب انی توجهت.....رکائبه فالحب دینی و ایمانی قلب من پذیرای تمام صورت هاست قلب من چراگاهی است برای غزالان وحشی و صومعه ای است برای راهبان ترسا ومعبدی است برای بت پرستان و کعبه ای است برای حاجیان قلب من...
-
شعری از استاد حسین الهی قمشه ای ,
سهشنبه 5 آبانماه سال 1388 11:10
الصلا ای عاشقان روی دوست الصلا ای رهروان کوی دوست الصلا ای بلبلان باغ عشق الصلا ای تشنگان داغ عشق عالمی مشتاق دیدار شماست چرخ گردان از پی کار شماست این قفس را بشکنید ای طوطیان بال بگشایید تا هندوستان هفت پراز هفت شهر جان کنید قصد قاف حضرت جانان کنید قاف والقران میان جانتان ادخلوها دعت جانانتان فاش گویم یار مشتاق شماست...
-
ادبیات چیست؟
سهشنبه 5 آبانماه سال 1388 11:07
ادبیات جان ماست نه درس..همه فرهنگ ماست..تفسیر همه لطایف عالم هستی است..دین رو تفسیر میکنه...بهترین تفسیر دین رو در ادبیات غرب و شرق میبینید...تمام درسهای فلسفی در یک بیت ادبیات جواب داده میشود...تفسیر روانشناسی و تمام بیماری های قرن و مشکلات ماست..ملتی که مثنوی داره و دیوان شمس داره و حافظ داره که نباید قرص...
-
زیبایی حقیقت است
سهشنبه 5 آبانماه سال 1388 11:06
شادی در انجام وظیفه است جوهر دین عشق است کمال درکسب لذت حقیقی است زندگی رقصی است به سوی خداوند جهان آکنده از زیباییست زیبایی حقیقت است و حقیقت زیباییست و هر دو عین وجودند و هر سه عین عشقند و هر چهار همان شادی مطلقند و هر پنج همان دل آدمی است که چون پنجه آفتاب جامی از شراب نور به دست جها نیان میدهد وظیفه ما در دنیا :...
-
سه قطعه از شکسپیر با ترجمه استاد الهی قمشه ای
سهشنبه 5 آبانماه سال 1388 10:56
شراب انگوری ویلیام شکسپیر اتللو، پرده ی دوم، صحنه ی سوم عجبا از مردمان دشمنی را از پنجره ی دهان به خانه ی خود راه می دهند تا گوهر ِ عقل ِ آنها را بدزدد، و شگفتا از ما که با شادی و دست افشانی ورود ِ خویش را به عالم ِ حیوانی جشن می گیریم. زخم پذیر و روئین تن ویلیام شکسپیر هانری ششم، پرده ی سوم، صحنه ی دوم آن کس که حق با...
-
ملت مسلمان، مسائل عرفانی را از حضرت علی «علیهالسلام» آموختهاند
سهشنبه 5 آبانماه سال 1388 10:51
حضرت آیتالله جوادی آملی «مد ظله» امام جمعه موقت قم در خطبههای این هفته نماز جمعه، که در حرم مطهر حضرت معصومه «علیه السلام» برگزار شد با اشاره به موضوع تقوا فرمودند: «بهترین توشه برای سالکان راه الهی تقوا میباشد. جامعه با تقوا هم در دنیا مرفه است و هم در آخرت به سعادت میرسد؛ لذا بهترین سفارش انبیاء الهی، سفارش به...
-
حضرت بقیّة الله، حجة بن الحسن(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) هر سا
سهشنبه 5 آبانماه سال 1388 10:50
در محضر استاد آیت الله العظمی جوادی آملی » ...حضور امام زمان(ع) در ... وجود مبارک حضرت بقیّة الله، حجة بن الحسن(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) هر سال در مراسم حجّ و به ویژه در عرفات و منا حضور دارد. چنانکه امام صادق(علیه السلام) فرمود: «یفقد الناس إمامهم؛ یشهد الموسم فیراهم ولا یرونه»1. همچنین نایب خاص امام زمان(سلام...
-
وقتی خزان بر سرخی آلاله ها زد
سهشنبه 5 آبانماه سال 1388 08:42
وقتی به دل داغ برادر ماند و زینب یک کربلا غم در برابر ماند و زینب وقتی شهادت حرف آخر را رقم زد غمنامه تنهای بی سر ماند و زینب وقتی خزان بر سرخی آلاله ها زد صحرایی از گل های پرپر ماند و زینب وقتی که آتش با قساوت همزبان شد در خیمه ها توفان آذر ماند و زینب وقتی غزالانِ حرم هر سو رمیدند موی پریشان ،دیده تر ماند و زینب...
-
الا که خر کریم را نعل کنی!
سهشنبه 5 آبانماه سال 1388 08:38
یکی از صاحبان ذوق و قریحه بمناسبت اسم یکی از شهرداری های تهران در دوره استبداد این قطعه را خوب پرورانیده است. خورشید صفت بقدرت و سعی و عمل گر در بلدیه سنگ را لعل کنی هرگز نشود فایده ات زان حاصل الا که خر کریم را نعل کنی! اصطلاح ( نعل کردن خر کریم ) که تا بامروز بجای مانده و گاهی در روزنامه ها و مجله ها بچشم میخورد و...
-
لیک در روی تو خندیدن خطاست
چهارشنبه 29 مهرماه سال 1388 08:46
حکایت درویشی که عاشق دختر پادشاه شد عطار » منطقالطیر » حکایت بلبل شهریاری دختری چون ماه داشت عالمی پر عاشق و گمراه داشت فتنه را بیداریی پیوست بود زانک چشم نیم خوابش مست بود عارض از کافور و زلف از مشک داشت لعل سیراب از لبش لب خشک داشت گر جمالش ذرهای پیدا شدی عقل از لایعقلی رسوا شدی گر شکر طعم لبش بشناختی از خجل...
-
بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی وششمین شهرستان بزرگ ایران
سهشنبه 28 مهرماه سال 1388 10:55
بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی است و از لحاظ وسعت ششمین شهرستان بزرگ ایران است.از لحاظ اقلیم بیرجند شهری کویری به شمار می رود.زمستان های سرد و کم باران و تابستان های گرم و خشک دارد .از لحاظ موقعیت این شهر مرکز شرقی ترین استان کشور یعنی خراسان جنوبی است و در حد واسط شاهراه مشهد- زاهدان قرار گرفته است. بیرجند با بهره...
-
اهل صیقل رسته اند از بو و رنگ
سهشنبه 28 مهرماه سال 1388 10:39
ای برادر ، غافل از صفای دل مباش! دلی که از رسوبات گناه و آلودگی صیقل زده میشود. آینه می گردد، و حقیقت راستین در آن منعکس می شود اهل صیقل رسته اند از بو و رنگ هر دمی بینند خوبی ، بی درنگ نقش و قشر علم را بگذاشتند رایت علم الیقین افراشتند کس نیابد بر دل ایشان ظفر چون صدف گشتند ایشان پر گهر آن صفای آینه وصف دل است صورت...
-
تبعیض نژادی از منظر شاعر سیاهپوست امریکایی
سهشنبه 28 مهرماه سال 1388 10:36
بدبختی زمانی است که به تو یاد می دهند . هندوانه را دوست نداشته باشی اما تو دوست داری! بدبختی زمانی است که بچه همسایه دیوار به دیوارت یک مهمانی دارد و همه بچه های محل را دعوت می کند جز تو! بدبختی زمانی است که هیچ کس به تو نگفته است مامور امنیتی فروشگاه اجازه نمی دهد که تو شانزده بار از پله برقی بالا و پایین بروی وقتی...
-
خواستن نیازمند از نیازمند از سبکی اندیشه و گمراهی خرد
سهشنبه 28 مهرماه سال 1388 10:33
امام سجاد علیه السلام :و رأیت أن طلب المحتاج الی المحتاج سفه من رأیه و ضلة من عقله . بار خدایا من به بریدن از دیگری و پیوستنم به تو خود را پاک و پاکیزه نمودم ( از هر چه جز تو چشم پوشیده بس به تو می نگرم ) (2) و به همه ( اندام و حواس ) ام به تو روآورده ام (3) و از کسی که به بخشش تو نیازمند است روگردانیده ام (4) و...
-
منبرو چوبه دار
یکشنبه 26 مهرماه سال 1388 09:06
منبر از پشت شیشه مسجد چشمش افتاد به چوبه دار عصبی گشت وغیضی وغضبی بانگ برزد که : ای خیانتکار توهم از دودمان مابودی سخت وحشی شدی و وحشت بار ما سر و کارمان به صلح وصلاح تو به جرم وخیانتت سروکار نرده کعبه حرمتش کم بود که شدی دار شحنه ؟ شرمی دار دار بعد از سلام وعرض ادب وزگناه نکرده استغفار گفت :مانیز خادم شرعیم صورت ،...
-
بهشت و جهنم چه شکلی هستند؟
یکشنبه 26 مهرماه سال 1388 08:59
روزی یک مرد روحانی با خداوند مکالمه ای داشت : "خداوندا! دوست دارم بدانم بهشت و جهنم چه شکلی هستند؟ "، خداوند او را به سمت دو در هدایت کرد و یکی از آنها را باز کرد ، مرد نگاهی به داخل انداخت ، درست در وسط اتاق یک میز گرد بزرگ وجود داشت که روی آن یک ظرف خورش بود ، که آنقدر بوی خوبی داشت که دهانش آب افتاد ،...
-
سکوت در قرآن
شنبه 25 مهرماه سال 1388 11:01
در دو مورد از آیات قرآن مجید مساله سکوت به عنوان یک ارزش والا مطرح شدهاست. نخست در داستان حضرت مریم علیها السلام مىخوانیم که در آن لحظات طوفانى که درد سخت زائیدن به او دست داد آن گونه که او را از آبادى به بیابان خشک و خالى کشاند، به قدرى غم و اندوه سراسر وجود او را فراگرفته بود که حساب نداشت، مخصوصا از این که نوزادش...
-
همتای قرآن حکیم
پنجشنبه 23 مهرماه سال 1388 12:33
انسان کامل همچون حضرت علی بن ابیطالب(علیهالسلام) همتای قرآن حکیم است که این کتابِ سترگ، گذشته از تصدیقِ صحایفِ آسمانی انبیای سَلَفْ، بر همه آنها هیمنه و سَیْطَره دارد و چون اوجِ مقام مَنیعِ هر پیامآوری، همانا صحیفه آسمانی او است و قرآن کریم بر همه آن کتابها مُهَیْمِنْ است، انسان کامل نیز که طبق حدیثِ متواتر:...
-
سرّ رجحان مرکب عالم بر خون شهید،
پنجشنبه 23 مهرماه سال 1388 12:32
سرّ رجحان مرکب عالم بر خون شهید، همان راز رجحان جهاد اکبر بر جهاد اصغر است، زیرا عالم متعهد هم با جهل علمی مبارزه می کند و هم با جهالت عملی واگر ظلمی در جهان رخ می دهد، ناشی از جهل فکری یا جهالت فرهنگی است و کندن ریشة عمیق تباه، دشوارتر از شکستن شاخة گیاه است. آیت الله العظمی جوادی آملی - سروش هدایت، ج3، ص156
-
بر سر و روی تو خندیدن رواست
پنجشنبه 23 مهرماه سال 1388 10:05
آن گدا گفتا که من آن روز دست شستهام از جان که گشتم از تو مست صد هزاران جان چون من بیقرار باد بر روی تو هر ساعت نثار چون مرا خواهند کشتن ناصواب یک سؤالم را به لطفی ده جواب چون مرا سر می بر یدی رایگان ازچه خندیدی تو در من آن زمان گفت چون میدیدمت ای بیهنر بر تو میخندیدم آن ای بیخ بر بر سر و روی تو خندیدن رواست لیک...
-
به بهانه سفر به تاشکند
پنجشنبه 23 مهرماه سال 1388 09:12
جمهوری ازبکستان ازبکستان امروز دارای مردمانی مهربان ومومن وسختکوش دارای تمدنی کهن و مایه امیدی برای آینده جهان اسلام علاوه بر شواهد گوناگون نماز عید فطر امسال 1388 بهترین گواه این حقیقت می باشد . . به بهانه سفر به تاشکند جمهوری ازبکستان ازبکستان امروز دارای مردمانی مهربان ومومن وسختکوش دارای تمدنی کهن و مایه امیدی...
-
اعلای شیعی و اسفلی مرجئی
پنجشنبه 23 مهرماه سال 1388 09:08
ابوالفرج اصفهانی کتابی دارد که معروف است، بنام آغانی یعنی اغنیه ها، آهنگهای موسیقی (1) . ابوالفرج اصفهانی خودش اموی و از مورخین بسیار زبردست است و اتفاقا عالم با انصافی است (2) . او در این کتابش چیزهای خیلی عجیبی نقل کرده است، از جمله می گوید: یک وقت یک شیعی با یک مرجئی با یکدیگر سخت بر سر مسئله عمل مباحثه می کردند،...